MEVZUAT
KOOPERATİFLER
KANUNU
Kanun Numarası :
1163 R.G. Tarihi : 10.5.1969
Kabul Tarihi :
24.4.1969 R.G. Sayısı : 13195
BİRİNCİ BÖLÜM
KOOPERATİF VE
KURULUŞU
A. TARİF
(5146 s. Kanunun 1’nci maddesi ile değişik)
Madde 1
- Tüzel
kişiliği haiz olmak üzere ortaklarının belirli ekonomik
menfaatlerini ve özellikle meslek ve geçimlerine ait
ihtiyaçlarını işgücü ve parasal katkılarıyla karşılıklı yardım,
dayanışma ve kefalet suretiyle sağlayıp korumak amacıyla gerçek
ve tüzel kişiler tarafından kurulan değişir ortaklı ve değişir
sermayeli ortaklıklara kooperatif denir.
B. KURULUŞ,
MUTEBERLİK ŞARTLARI, İSİM KULLANMA YETKİSİ
Madde 2
- Bir
kooperatif en az 7 ortak tarafından imzalanacak ana sözleşme ile
kurulur. Ana sözleşmedeki imzaların noterce onaylanması gerekir.Yapı
kooperatifleri ile konusuna taşınmaz mal temliki dahil bulunan
diğer kooperatiflerin anasözleşmelerinde ortaklara taşınmaz mal
temlik edilebileceği hakkındaki taahhütler başka bir resmî şekil
aranmaksızın muteberdir.Sermaye miktarı sınırlandırılarak
kooperatif kurulamaz. Kooperatif adını ancak bu kanuna göre
kurulmuş teşekküller kullanabilir.
Kooperatifler ve üst kuruluşlarının unvanlarında, kamu kurum ve
kuruluşlarının isimlerine yer verilemez. (3476 s. kanunun 1’inci
maddesi ile ek)∗
C. İZİN VERME,
TESCİL VE İLAN
Madde 3
- Ana
sözleşme, Ticaret Bakanlığına verilir. Bakanlığın kuruluşa izin
vermesi halinde, kooperatif merkezinin bulunduğu yer ticaret
siciline tescil ve ilân olunur. Tescil ve ilan olunacak hususlar
şunlardır:
1. Ana sözleşme
tarihi,
2. Kooperatifin
amacı, konusu ve varsa süresi,
3. Kooperatifin
unvanı ve merkezi,
4. Kooperatifin
sermayesi ve bunun nakdi kısmına karşılık olarak ödenen en az
miktar ve her ortaklık payının değeri.
5. Ortaklık payı
belgelerinin ada yazılı olduğu.
6. Ayni sermaye ve
devralınan akçalı kıymetlerle işletmelerin neden ibaret
oldukları ve bunlara biçilen değerler,
7. Kooperatifin
ne suretle temsil olunacağı ve denetleneceği,
8. Yönetim Kurulu
üyeleriyle kooperatifi temsile yetkili kimselerin ad ve
soyadları,
9. Kooperatifin
yapacağı ilanların şekli ve anasözleşmede de bu hususta bir
hüküm varsa yönetim kurulu kararlarının pay sahiplerine ne
suretle bildirileceği,
l0. Kooperatifin
şubeleri: Kooperatifler, lüzum gördükleri takdirde memleket
içinde ve dışında şubeler açabilirler. Şubeler, merkezin sicil
kaydına atıf yapılmak suretiyle bulundukları yer ticaret
siciline tescil olunurlar.
Ticaret Bakanlığı,
ana sözleşmelerin, kanunun ihtiyari hükümlerinden ayrıldığını
ileri sürerek kooperatifin kuruluşuna izin vermekten kaçınamaz.
Anasözleşmenin
değişiklikleri de kuruluştaki usullere bağlıdır.
D.
ANASÖZLEŞMEYE KONACAK HÜKÜMLER
I. Mecburi
hükümler
Madde 4
- Kooperatif
anasözleşmesinde aşağıdaki hususlara ait hükümlerin yer alması
gerektir.
1. Kooperatifin adı
ve merkezi,
2. Kooperatifin
amacı ve çalışma konuları,
3. Ortaklık sıfatını
kazandıran ve kaybettiren hal ve şartlar,
4. Ortakların pay
tutarı ve kooperatif sermayesinin ödenme şekli, nakdi sermayenin
en az l/4 nün peşin
ödenmesi,
5. Ortakların ayni
sermaye koyup koymıyacakları,
6. Kooperatiflerin
yükümlerinden dolayı ortakların sorumluluk durumu ve derecesi,
7. Kooperatifin
yönetici ve denetleyici organlarının görev ve yetki ve
sorumlulukları ve seçim tarzları,
8. Kooperatifin
temsiline ait hükümler,
9. Yıllık gelir
gider farklarının, hesaplama ve kullanma şekilleri,
10. Kurucuların adı,
soyadı iş ve konut adresleri.
II. İhtiyari
hükümler
Madde 5 -
Anasözleşme
ayrıca aşağıdaki hususları da kapsıyabilir.
1. Genel kurulun
toplantısı, kararların alınması, oyların kullanılması hakkındaki
hükümler;
2. Kooperatifin
çalışma şekline dair esaslar;
3. Kooperatifin
birliklerle olan münasebetleri;
4. Kooperatifin
diğer bir kooperatifle birleşmesine ait hükümler;
5. Kooperatifin
süresi.
III. Yorumlayıcı
hükümler
MADDE 6 -
5 inci maddenin
l ve 2 nci bentlerinde yazılı hususlar hakkında anasözleşmede
hüküm olmadığı takdirde aşağıdaki hükümler uygulanır.
1. Genel kurul,
kooperatifi temsile yetkililer tarafından imzalanan taahhütlü
mektuplarla veya mahalli gazete ile köylerde ise yazılı olarak
imza karşılığı toplantıya çağırılır.
2. Kooperatifin
faaliyeti: Kooperatifin amacı ve çalışma konusuyla sınırlıdır.
E. TÜZEL
KİŞİLİĞİN KAZANILMASI VE SORUMLULUK
Madde 7
- Kooperatif
ticaret siciline tescil ile tüzel kişilik kazanır. Tescilden
önce kooperatif namına işlem yapanlar bunlardan şahsan ve
zincirleme olarak sorumludur.
İKİNCİ
BÖLÜM
ORTAKLIK
SIFATININ KAZANILMASI VE KAYBEDİLMESİ
A. ORTAKLIĞA
GİRME ŞARTLARI VE EK ÖDEMELER
I.
Ortaklığa girme şartları ve ortak sayısı (3476 s. kanunun 2’nci
maddesi ile değişik)
Madde 8
- Kooperatif
ortaklığına girmek için gerçek kişilerin medeni hakları kullanma
yeterliliğine sahip olmaları gerekir. Ortak olmak isteyen gerçek
ve tüzel kişiler, kooperatif anasözleşmesi hükümlerini bütün hak
ve ödevleriyle birlikte kabul ettiklerini belirten bir yazı ile
kooperatif yönetim kuruluna başvururlar. Kooperatif, ortaklarına
kendi varlığı dışında şahsi bir sorumluluk veya ek ödemeler
yüklüyor ise ortak olmak isteği, bu yükümlerin yazılı olarak
kabul edilmesi halinde değer taşır. Yönetim
kurulu; ortaklar ile ortak olmak için müracaat edenlerin ana
sözleşmede gösterilen ortaklık şartlarını taşıyıp
taşımadıklarını araştırmak zorundadır.* Yapı
kooperatiflerinde konut, işyeri ve ortak sayısı genel kurulca
belirlenir. Yönetim Kurulu, genel kurulca kararlaştırılan
sayının üzerinde ortak kaydedemez.**
II.
Tüzel kişilerin ortaklığı (5146 s. Kanunun 2’nci maddesi ile
değişik)
Madde 9
– Kamu ve
özel hukuk tüzel kişileri amaçları bakımından ilgilendikleri
kooperatiflerin kuruluşlarına yardımcı olabilir, önderlik
edebilir ve ortak olabilirler.
B. ORTAKLIĞIN
SONA ERMESİ
I. Ortaklıktan
çıkma serbestisi – tazminat
Madde 10 –
Her ortağın
kooperatiften çıkma hakkı vardır. Çıkma keyfiyetinin
kooperatifin mevcudiyetini tehlikeye düşürmesi halinde ayrılmak
isteyen ortağın, muhik bir tazminat ödemesine dair hüküm
anasözleşmeye konulabilir.
II. Ortaklıktan
çıkmanın sınırlandırılması
Madde 11 -
Kooperatiften
çıkma hakkının kullanılması, anasözleşme ile en çok 5 yıl için
sınırlandırılabilir.
Haklı ve önemli sebeplerle bu süreden evvel çıkabileceği
hususunda Anasözleşmeye hüküm konulabilir. Bir ortağın hiç bir
suretle kooperatiften çıkamıyacağına dair bağlamalar hükümsüzdür.
III. Bildirme
süresi ve çıkma zamanı
Madde 12 -
Çıkış, ancak
bir hesap senesi sonu için ve en az 6 ay önceden haber verilerek
yapılır.Anasözleşmede daha kısa bir süre belirtilip hesap senesi
içinde çıkışa müsaade edilebilir.
IV. Ortaklıktan
çıkmayı kabulden kaçınma
Madde 13 -
Yönetim kurulu,
anasözleşmeye uygun olarak yapılacak isteğe rağmen, bir ortağın
kooperatiften istifasını kabulden kaçınacak olursa, ortak çıkma
dileğini noter aracılığı ile kooperatife bildirir.Bildiri
tarihinden itibaren çıkma gerçekleşir.
V. Ortağın ölümü
ve ortaklığın devri
Madde l4 -
Ortağın ölümü
ile ortaklık sıfatı sona erer.
Anasözleşmede gösterilecek şartlarla ölen ortağın mirasçılarının
kooperatifte ortak olarak kalmaları sağlanabilir. Ortaklık
devredilebilir. Yönetim kurulu, ortaklığı devralan kişinin
ortaklık niteliklerini taşıması halinde, bu kişiyi ortaklığa
kabul eder. (3476 s. kanunun 3 üncü maddesi ile değişik).
VI. Görev veya
hizmetin bitmesi, taşınmaz mal veya işletme karşılığı ortaklık
Madde 15 -
Ortaklık sıfatı
bir görev veya hizmetin yerine getirilmesine bağlı ise, bu görev
veya hizmetin sona ermesi ile ortaklık sıfatı kalkar. Bu halde
Anasözleşmeye hüküm konulmak suretiyle ortaklığın devamı
sağlanabilir.Ortaklık
sıfatının kazanılması, Anasözleşme ile bir taşınmaz malın
mülkiyetine bağlı hakların kullanılmasına veya bir teşebbüsün
işletilmesine bağlanabilir. Bu gibi hallerde taşınmaz malın
mülkiyetininveya işletmenin üçüncü şahıslara devir veya temliki
ile ortaklık sıfatının bir hak olarak yeni malike veya işletmeyi
alana geçebileceğini anasözleşme hüküm altına alabilir. Taşınmaz
mala ait bu şekil iktisabın üçüncü şahıslara karşı muteber
olması tapu siciline bu yolda meşruhat verilmesine bağlıdır.
C. ORTAKLIKTAN
ÇIKARILMA ESASLARI VE İTİRAZ
Madde 16 -
Kooperatif ortaklığından çıkarılmayı gerektiren sebepler
anasözleşmede açıkça gösterilir. Ortaklar anasözleşmede açıkça
gösterilmeyen sebeplerle ortaklıktan çıkarılamazlar.
(3476 s. kanunun 4’üncü
maddesi ile değişik)* Ortaklıktan
çıkarılmaya yönetim kurulunun teklifi ile genel kurulca karar
verilir. Anasözleşme, çıkarılanın genel kurula başvurma hakkı
saklı kalmak üzere, bu hususta yönetim kurulunu da yetkili
kılabilir.Çıkarılma kararı gerekçeli olarak tutanağa
geçirileceği gibi, ortaklar defterine de yazılır. Kararın onaylı
örneği, çıkarılan ortağa tebliğ edilmek üzere, on gün içinde
notere tevdi edilir. Bu ortak tebliğ tarihinden itibaren üç ay
içinde itiraz davası açabilir. Tebliğ edilen karar, yönetim
kurulunca verilmiş ise, ortak, üç aylıksüre içinde genel kurula
da itiraz edebilir. Bu itiraz, ilk toplanacak genel kurula
sunulmak üzere, yönetim kuruluna noter aracılığı ile tebliğ
ettirilecek bir yazı ile yapılır. Genel kurula itiraz edildiği
takdirde, yönetim kurulunun çıkarma kararı aleyhine itiraz
davası açılamaz. İtiraz üzerine genel kurulca verilecek karara
karşı itiraz davası hakkı saklıdır. Üç aylık süre içinde, genel
kurula veya mahkemeye başvurmak suretiyle itiraz edilmeyen
çıkarılma kararları kesinleşir.
Haklarındaki çıkarma kararı kesinleşmeyen ortakların yerine yeni
ortak alınamaz. Bu kişilerin ortaklık hak ve yükümlülükleri,
çıkarılma kararı kesinleşinceye kadar devam eder.
(3476
sayılı kanunun 4’üncü maddesi ile ek)
*
D. KOOPERATİFTEN
ÇIKAN VEYA ÇIKARILAN ORTAKLARLA HESAPLAŞMA SÜRESİ VE YÜKÜMLÜLÜK
Madde 17 -
Kooperatiften
çıkan veya çıkarılan ortakların kendilerinin yahut
mirasçılarının kooperatif varlığı üzerinde hakları olup olmadığı
ve bu hakların nelerden ibaret bulunduğu anasözleşmede
gösterilir. Bu haklar, yedek akçeler hariç olmak üzere, ortağın
ayrıldığı yıl bilançosuna göre hesaplanır.
Kooperatifin mevcudiyetini tehlikeye düşürecek nitelikteki iade
ve ödemeler, anasözleşmede daha kısa bir süre tespit edilmiş
olsa bile genel kurulca üç yılı aşmamak üzere geciktirilebilir.
Bu durumda kooperatifin muhik bir tazminat isteme hakkı saklıdır.
Çıkan veya çıkarılan ortaklar ile mirasçılarının alacak ve
hakları bunları isteyebilecekleri günden başlayarak beş yıl
geçmekle zamanaşımına uğrar. Çıkan veya çıkarılan ortağın
sermaye veya mevduatından kısmen veya tamamen yoksun kalacağı
hakkındaki şartlar hükümsüzdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ORTAKLARIN HAK VE
ÖDEVLERİ
A. ORTAKLIK
SENEDİ
Madde 18 -
Her ortağın
üyelik haklarının ada yazılı ortaklık senedi ile temsil olunması
şarttır. Bu senede kooperatifin unvanı, sabinin adı ve soyadı,
iş ve konut adresi, kooperatife girdiği ve çıktığı tarihler
yazılır. Bu hususlar, senet sahibi ile kooperatifi temsile
yetkili olan kimseler tarafından imzalanır. Ortağın yatırdığı
veya çektiği paralar tarih sırasiyle kaydedilir. Bu kayıtlar
kooperatifin ödediği paralara ait ise ortak imza eder. İmzalı
ortak senedi makbuz hükmündedir. Mezkûr senet anasözleşmeyi
ihtiva etmek şartiyle ortaklık cüzdanı şeklinde de
düzenlenebilir. Ortaklık senetleri kıymetli evrak niteliğinde
olmayıp sadece
beyyine vesikası hükmündedir.
B. ORTAKLIK
PAYLARI, ŞAHSİ ALACAKLILAR
Madde 19 -
Kooperatife
giren her şahıstan en az bir ortaklık payı alınması gerekir.
Anasözleşme, en yüksek had tespit ederek bir ortak tarafından bu
had dahilinde birden fazla pay alınmasına cevaz verebilir.
Bir ortaklık payının değeri 100.-Türk Lirasıdır.
Kooperatife giren ortaklar en çok 5000 pay taahhüt edebilirler.
Kooperatifler üst kuruluşuna iştirak edenler ise en az 50 pay
taahhüt ederler.
Ortaklık payının değeri Bakanlar Kurulu kararı ile artırılabilir.*
**(4363 sayılı kanunun 1 inci maddesi ile değişik) Bir kaç pay
bir ortaklık senedinde gösterilebilir. Senetle temsil edilmeyen
paylar 100.-Türk Lirası ile itibar olunur.
(3476 sayılı
kanunun 5 inci maddesi ile değişik).Her
kooperatifin iştigal mevzuuna göre kredi talepleri bankalarca,
müesseselerce veya şirketlerce öncelikle karşılanır.
Tarımsal amaçlı kooperatiflerin yatırım faaliyetleri, ilgili
bakanlıkça düzenlenen yönetmelik esasları dahilinde, bütçeden
ayrılacak ödenekler yoluyla verilecek düşük faizli kredilerle
desteklenir.
(3476 s. kanunun 5 inci maddesi
ile değişik).
Bir ortağın şahsi alacaklıları, ancak ortağa ait faiz ve
gelir-gider farklarından hissesine düşen miktarı ve
kooperatifin dağılmasında ona ödenecek payı haczettirebilirler.
C. AYNİ SERMAYE
Madde 20 -
Ayn nevinden
sermaye konması veya kooperatifin mevcut bir işletmeyi veya
aynları
devralması anasözleşme ile kabul edilebilir
1. Değer biçme,
bilirkişi
Madde 21 -
Anasözleşmede
aynların değeri tespit edilmemiş ise, bu tespit kurucular
tarafından toplantıya çağrılacak ilk genel kurulda ortak
adedinin 2/3 ünü temsil eden ortakların çoğunluğu ile seçilecek
bilirkişi tarafından yapılır.
Kuruluştan sonra girecek ortakların ayn nevinden sermaye
koymaları halinde bu çağrı yönetim kurulu tarafından yapılır.
Ortakların, 2/3 ünün birleşmesi mümkün olmıyan hallerde
bilirkişinin seçimi sulh hukuk mahkemesinden istenir. Seçilen
bilirkişi veya bilirkişiler tarafından verilen rapora karşı
tebliğ tarihinden itibaren bir hafta içinde mahalli sulh hukuk
mahkemesine itiraz edebilirler. Mahkemenin vereceği karar
kesindir.
2. Karar nisabı,
raporların kabulü
Madde 22 -
21 inci madde
gereğince atanan bilirkişi, gereken raporları düzenleyip
verdikten sonra yapılacak genel kurul toplantısında, konu
görüşülür. Çağrı mektuplarına bilirkişi raporunun bir örneği
eklenir.
Ortak sayısının en az yarısının asaleten ve temsilen toplantıda
bulunması şartiyle bilirkişi raporları okunup incelendikten ve
gereğinde ayn nevinden sermaye koyan kimselerin ve devralınacak
işletmenin veya aynların sahibinin açıklamaları dinlendikten
sonra değerlerinin aynen kabul veya reddine, yahut ilgililerin
muvafakatiyle değerlendirilmesine çoğunlukla karar verilir.
Ç. HAK VE
VECİBELERDE EŞİTLİK
Madde 23 -
Ortaklar bu
kanunun kabul ettiği esaslar dahilinde hak ve vecibelerde
eşittirler.
1. Bilgi
edinmek hakkı, bilanço
Madde 24
- Yönetim
kurulunun gelir gider farklarının dağıtım şekli hak - kındaki
tekliflerini ihtiva eden yıllık çalışma raporu ile bilanço ve
denetçilerin 66 ncı madde hükümlerine uygun olarak tanzim
edecekleri rapor genel kurulun yıllık toplantısından en az 15
gün öncesinden itibaren bir yıl süre ile Kooperatif merkezinde
ve varsa şubelerinde ortakların tetkikine âmâde tutulur.
Talep eden ortaklara bilanço ve gelir gider farkı hesaplarının
birer suretinin verilmesi mecburidir. Ortakların bilgi edinmek
hakkı, anasözleşme veya kooperatif organlarından birinin
karariyle bertaraf edilemez veya sınırlandırılamaz.
2.
Ticari defterler ve sır saklama hükümleri ve ceza (5728 s.
kanunun 337. maddesi ile değişik)
Madde 25
-
Kooperatifin ticari defterleri ve haberleşme ile ilgili
hususların tetkiki, genel kurulun açık bir müsaadesi veya
yönetim kurulunun kararı ile mümkündür. İncelenmesine müsaade
edilen defter ve vesikalardan öğrenilecek sırlar hariç olmak
üzere, hiçbir ortak kooperatifin iş sırlarını öğrenmeye yetkili
değildir. Her ortak ne suretle olursa olsun öğrenmiş olduğu
kooperatife ait iş sırlarını, sonradan ortaklık hakkını
kaybetmiş olsa dahi daima gizli tutmak zorundadır. Bu
mecburiyete uymayan ortak meydana gelecek
zararlardan kooperatife karşı sorumlu olduğu gibi kooperatifin
şikayeti üzerine herhangi bir zarar umulmasa
dahi bir yıla kadar hapis veya
500
adlî para cezası ile cezalandırılır.
3. Genel
kurul toplantılarına katılma hakkı (3476 s. kanunun 6. maddesi
ile değişik)
Madde 26
- Üç ay
evvel ortak olmayanlar hariç her ortak genel kurula katılma
hakkına sahiptir. Yapı kooperatiflerinde genel kurul
toplantılarına katılmak için bu şart aranmaz.
D. ORTAKLARIN
ÖDEV VE SORUMLULUKLARI
I. Süre ve
ortaklığın yok olması
Madde 27
- Ortakların
yüklendikleri paylar için ödeyebilecekleri para tutarını
anasözleşme belirtir. Kooperatif, sermaye yüklemlerinde borçlu
veya sair öde-melerle yükümlü bulunan ortaklarından elden yazılı
olarak veya taahhütlü mektup-la, bu husus mümkün olmazsa ilanla
ve münasip bir süre belirterek yükümlerini yerine getirmelerini
ister. İlk isteğe uymıyan ve ikinci istemeden sonra da bir ay
içinde yükümlerini yerine getirmiyenlerin ortaklığı
kendiliğinden düşer. Ortaklığın düşmesi alâkalının, anasözleşme
veya diğer suretlerle doğmuş borçlarının yok olmasını
gerektirmez.
II.
Kooperatifin sorumluluğu
Madde 28
-
Anasözleşmede aksine bir hüküm olmadıkça kooperatif,
alacaklılarına karşı yalnız mamelekiyle sorumludur.
1. Sınırsız
sorumluluk
MADDE 29
-
Anasözleşme, kooperatifin varlığı borçlarını karşılamaya
yetmediği hallerde, ortaklarının da şahsan ve sınırsız olarak
sorumlu tutulacaklarını hüküm altına alabilir. Bu takdirde
alacaklılar kooperatifin iflâsı veya diğer sebeplerle dağılması
halinde alacaklarını tamamen sağlıyamazlarsa, kooperatifin
borçlarından dolayı, kooperatif ortakları zincirleme ve bütün
varlıklariyle sorumlu olurlar.
2. Sınırlı
sorumluluk
Madde 30
-
Anasözleşmeye, kooperatif borçları için her ortağın kendi
payından fazla olarak şahsan ve belirli bir miktara kadar
kooperatiften sonra sorumlu olacakları hususunda bir hüküm
konabilir. Ortakların tek başına sorumlu olacakları miktar
kooperatifteki paylarının tutarı ile orantılı olarak da
gösterilebilir.
İflâsın sonuna kadar bu sorumluluk ifâs idaresi tarafından ileri
sürülür.
3. Ek ödeme
yüklemi
Madde 31
-
Anasözleşme, ortakları ek ödemelerle yükümlendirebilir. Ancak,
ek ödemelerin yalnız bilanço açıklarını kapatmada kullanılması
şarttır. Ek ödeme yüklemi sınırsız olabileceği gibi belirli
miktarlarla veya iş hacmi ile veya paylarla orantılı olarak
sınırlandırılabilir.
Kooperatifin
iflâsı halinde ek ödemeleri isteme hakkı iflas idaresinindir.
4. Caiz
olmıyan sınırlama
Madde 32
-
Sorumluluğu belirli bir zamana bırakan veya bazı ortak
grublarına yükleyen anasözleşme hükümleri muteber değildir.
5. İflas
halinde usul
Madde 33
- Ortakları
şahsan sorumlu bulunan veya ek ödemelerle yükümlü olan bir
kooperatifin iflası halinde, iflas idaresi sıra cetveli
düzenlemekle beraber ortaklardan her birinin payına düşen borcun
ödenmesini kendilerinden ister.
Tahsil olunamıyan meblağlar diğer ortaklar arasında bölüşülür.
Aktif bakiyesi pay cetvellerinin kesin olarak tespiti üzerine
geri verilir. Ortakların birbirlerine rücu hakları saklıdır.
Ortakların geçici olarak tespit olunan borçlariyle pay cetveli
aleyhine İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre itiraz hakları
vardır.
6. Sorumluluk
hükümlerinin değiştirilmesi
Madde 34
- Ortakların
sorumluluğu ve ek ödemeler yükümleri ile ilgili değiştirmeler
ancak anasözleşmenin tadili ile mümkündür. Sorumluluk ve ek
ödeme yükümleri konulması veya bunların artırılması, bu
husustaki kararın tescili ile kooperatifin bütün alacaklıları
lehine hüküm ifade eder. Sorumluluğun azaltılması hakkındaki
kararlar, tescilden evvel doğmuş borçları kapsamaz.
7. Kooperatife
yeni giren ortakların sorumluluğu
Madde 35
- Ortakları
şahsan sorumlu veya ek ödemelerle yükümlü bir kooperatifte,
durumunu bilerek
yeni giren kimse, girişinden önce doğmuş olan borçlardan diğer
ortaklar gibi sorumlu olur. Buna aykırı mukavele hükümleriyle
ortaklar arasındaki anlaşmalar üçüncü şahıslar hakkında hüküm
ifade etmez.
8. Bir ortağın
ayrılmasından veya kooperatifin dağılmasından sonra sorumluluk
Madde 36
- Sınırsız
veya sınırlı sorumlu bir ortak ölür veya diğer bir sebeple
kooperatiften ayrılışının kesinleştiği tarihten başlıyarak bir
yıl veya anasözleşme ile tespit olunan daha uzun bir süre içinde
kooperatif
iflas ettiği takdirde, ayrılmasından önce doğmuş olan borçlar
için ortak sorumluluktan kurtulamaz. Aynı şartlar altında veya
aynı süre içinde ek ödeme yükümü de mevcut olmakta devam eder.
Bir kooperatif dağılırsa, dağılmanın Ticaret Siciline
tescilinden başlıyarak bir yıl veya anasözleşmede tespit olunan
daha uzun bir süre içinde kooperatifin iflasının açılmasına
karar verilmesi halinde ortaklar aynı şekilde ek ödemelerle
birlikte sorumludurlar.
9.
Sorumlulukta zamanaşımı
Madde 37
-
Alacaklıların, ortakların şahsi sorumluluklarından doğan isteme
hakları, daha önce kanuni bir hüküm gereğince düşmedikçe iflas
işlemlerinin sona ermesinden başlıyarak daha bir yıl süre ile
alacaklılardan her biri tarafından ileri sürülebilir.Ortakların
birbirine olan rücu hakları da bu hakka vücut veren ödemenin
yapıldığı andan başlamak üzere bir yıl içinde zamanaşımına uğrar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
KOOPERATİF HESAPLARI
A.
GELİR GİDER FARKLARI, BÖLÜNMESİ VE PAYLARA FAİZ
VERİLMESİ
Madde 38 -
Anasözleşmede
aksine hüküm bulunmadığı takdirde ortaklarla yapılan
muamelelerden bir yıllık faaliyet sonunda elde edilen hasılanın
tamamı gelir gider farkı olarak kooperatifin yedek akçelerine
eklenir.
Gelir gider farkının ortaklar arasında bölüşülmesi öngörülmüş
ise bu bölünme ortakların muameleleri oranında yapılır.
Gelir-gider
farkının en az % 50’si ortaklara dağıtıldıktan sonra, ortakların
sermaye paylarına genel kurul kararı ile Devlet Tahvillerine
verilen en yüksek faiz haddini geçmemek üzere faiz ödenebileceği
anasözleşme ile hükme bağlanabilir. (3476 Sayılı Kanunun 7 nci
maddesi ile değişik) Ortak dışı işlemlerden elde edilen
hasılanın ortaklara sermaye payları oranında dağıtılabileceği
anasözleşmede hükme bağlanabilir. Dağıtılmadığı takdirde, bunlar
kooperatifin gelişmesine yarayacak işlerde kullanılmak üzere
özel bir fonda toplanır.
(3476 Sayılı Kanunun 7
inci maddesi ile değişik)
Bir yıllık faaliyet neticeleri menfi olduğu takdirde açık, yedek
akçelerden ve bunların kafi gelmemesi halinde ek ödemelerle veya
ortak sermaye paylariyle karşılanır. Menfi neticeler ortadan
kaldırılmadıkça gelir gider farkı ve faiz dağıtımı yapılamaz.
B. YEDEK AKÇE
AYRIMI
Madde 39 -
Gelir-gider farkının en az % 10’u yedek akçeye, kooperatif üst
kuruluşlarında ise buna ilaveten en az % 5’i fevkalade yedek
akçeye ayrılmadıkça ortaklara dağıtım yapılmaz.
(3476
Sayılı Kanunun 8 inci maddesi ile değişik)
Yedek akçelerin ortaklara dağıtılacağına dair anasözleşmeye
konacak hükümler muteber değildir.
C. ORTAKLAR VE
PERSONEL İÇİN YARDIM FONLARI
Madde 40
-
Anasözleşme gerek kooperatifin memurları ile işçileri, gerekse
kooperatifin ortakları için yardım kuruluşları vücuda getirmek
ve bunları işletmek amacı ile yardım fonları kurulmasını hüküm
altına alabilir.
Yardım amacı için ayrılan kıymetler belirli ise, bunlar
kooperatifin mamelekinden ayrılarak tahsis edildiği amaçlar için
kullanılmak üzere özel bir hesaba alınır.
D. GELİR GİDER
FARKINDAN İLK AYRILACAK FONLAR
Madde 41
- Bölünecek
gelir gider farkından ilk önce yedek akçe ile kanun veya
anasözleşme gereğince kurulan diğer fonlara yatırılacak paralar
ayrılır.
Yedek akçelerin ve özel fonların kullanılış şekil ve şartları
anasözleşmede gösterilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
KOOPERATİF ORGANLARI
A. GENEL KURUL
1. Yetki
Madde 42 -
Genel kurul
bütün ortakları temsil eden en yetkili organdır.
Genel kurul, aşağıdaki yetkilerini devir ve terk edemez.
1. Anasözleşmeyi
değiştirmek,
2. Yönetim Kurulu ve
Denetçiler Kurulu üyeleriyle gerektiğinde tasfiye kurulunu
seçmek,
3. İşletme hesabiyle
bilanço ve gerektiğinde gelir gider farkının bölüşülmesi
hakkında karar almak,
4. Yönetim ve
denetçiler kurullarını ibra etmek,
5. Kanun veya
anasözleşme ile Genel Kurula tanınmış olan konular hakkında
karar vermek,
6. Gayrimenkul
alımında ve satımında takip edilecek usul ile alınacak
gayrimenkulün
niteliğini,
yerini ve azami fiyatını, satılacak gayrimenkulün asgari
fiyatını belirlemek.
(3476 Sayılı Kanunun
9 uncu maddesi ile ek)
7. İmalat ve
inşaat işlerinin yaptırılma yöntemini belirlemek. (3476 sayılı
Kanunun 9 uncu maddesi ile ek)
8. Yapı
kooperatiflerinde; kooperatifin ortak sayısı ile yapılacak konut
veya işyeri sayısını
tespit etmek.
(3476 Sayılı
Kanunun 9 uncu maddesi ile ek)
II. Çağrı
1. Çağrıya
yetkisi olanlar (3476 Sayılı Kanunun 10 uncu maddesi ile değişik)
Madde
43 -
Yönetim kurulu veya anasözleşme ile bu hususta
yetkili kılınan diğer bir organ ve gerektiğinde denetçiler
kurulu, ortağı olduğu üst birlik ve tasfiye memurları genel
kurulu toplantıya çağırma yetkisine sahiptirler. Ancak genel
kurul yukarıda belirtildiği şekilde toplanamadığı takdirde
ilgili bakanlık genel kurulu toplantıya çağırma yetkisine
sahiptir.
2. Ortakların
isteği, bakanlıkların çağrısı, mahkemenin izni
Madde 44 -
Dört ortaktan
az olmamak kaydiyle ortak sayısının en az onda birinin isteği
üzerine Genel Kurul toplantıya çağrılır.
Yönetim Kurulu bu isteği en az on gün içinde yerine getirmediği
takdirde, istek sahiplerinin müracaatı üzerine veya doğrudan
doğruya Ticaret Bakanlığı tarafından, yapı kooperatiflerinde de
İmar ve İskan Bakanlığı tarafından Genel Kurul toplantıya
çağrılabilir. Çağrılmadığı takdirde istek sahipleri mahalli
mahkemeye başvurarak Genel Kurulu bizzat toplantıya
çağırma müsaadesi alabilirler.
3. Şekil
(3476 Sayılı Kanunun 11 inci maddesi ile değişik)
Madde 45 -
Genel kurul olağan ve gerektiğinde olağanüstü olarak toplanır.
Olağan toplantının her hesap devresi sonundan itibaren 6 ay
içinde ve en az yılda bir defa yapılması zorunludur.*
Genel
kurul, anasözleşmede gösterilen şekil ve surette toplantıya
çağrılır. Toplantı nisabı anasözleşmede
gösterilir. Ancak yapı kooperatiflerinin genel kurul
toplantılarında ortakların en az 1/4’ünün şahsen veya temsilen
hazır bulunmaları şarttır. Genel kurul
toplantı tarihi, yeri ve gündemi toplantıdan en az 15 gün önce
ilgili bakanlığa ve mülki idare amirliğine yazılı olarak
bildirilir. Genel kurulun sevk ve idaresi,
ortaklar veya üst kuruluş temsilcileri arasından seçilen başkan
ve yeler tarafından sağlanır.
III. Gündem
(3476 Sayılı Kanunun 12 nci maddesi ile değişik)
Madde 46 -
Toplantı
çağrısına ve ilana gündem yazılır. Anasözleşmenin değiştirilmesi
bahis konusu ise, yapılacak ilanda değiştirilecek maddelerin
numaralarının yazılması ile yetinilir.Dörtten
az olmamak üzere ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul
toplantısından en az 20 gün önce yazılı olarak bildirilecek
hususların gündeme konulması zorunludur.Gündemde
olmayan hususlar görüşülemez. Ancak, kooperatife kayıtlı
ortakların en az 1/10’unun gündem maddelerinin görüşülmesine
geçilmeden önce yazılı teklifte bulunmaları halinde, hesap
tetkik komisyonunun seçilmesi, bilanço incelemesinin ve ibranın
geriye bırakılması, çıkan veya çıkarılan ortaklar hakkında karar
alınması, genel kurulun yeni bir toplantıya çağrılması ve kanun,
anasözleşme ve iyiniyet esasları ile genel kurul kararlarına
aykırı olduğu ileri sürülen yönetim kurulu kararlarının iptali,
yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin azli ve yerlerine
yenilerinin seçilmesi ile ilgili hususlar, genel kurula
katılanların yarıdan bir fazlasının kabulü ile gündeme alınır.
IV. Bütün pay
sahiplerinin hazır bulunması hali
Madde 47 -
Kooperatifin
bütün ortakları toplantıda hazır bulunduğu sürece ve bir itiraz
olmadığı takdirde Genel Kurul toplantılarına dair olan diğer
hükümler saklı kalmak şartiyle toplantıya çağrı hakkındaki
hükümlere uyulmamış olsa dahi kararlar alınabilir. Bu gibi
kararların, ortaklar veya ortakların toplantıda oy birliği ile
seçecekleri temsilciler tarafından imzalanması gereklidir.
V. Oy hakkı
1. Genel
olarak
Madde 48
- Genel
Kurulda her ortak yalnız bir oya sahiptir. Esnaf
ve sanatkârlar kredi ve kefalet kooperatifleri hariç olmak üzere,
ortak sayısı 500’den fazla olan kooperatiflerin ve üst
kuruluşlarının genel kurul toplantılarındaki yönetim ve denetim
kurulu belirleme seçimleri, gizli oy açık tasnif esasına göre
yapılır.
Kooperatiflerin organ seçimlerinde her ortak, en fazla bir
ortağı temsilen oy kullanabilir. Anasözleşmelerin bu fıkraya
aykırı hükümleri uygulanmaz. (5983 sayılı Kanunun 1. maddesi ile
değişik)
2. Temsil
Madde 49 -
Anasözleşmede
açıklama bulunduğu takdirde, bir ortak yazı ile izin vermek
suretiyle Genel Kurul toplantısında oyunu ancak başka bir ortağa
kullandırabilir. Bir ortak Genel Kurulda birden fazla ortağı
temsil edemez.Üye
sayısı 1.000 in üstünde olan kooperatiflerde anasözleşme ile her
ortağın en çok 9 olmak üzere birden fazla başka ortağı temsil
edebileceği öngörülebilir. Eş ve birinci derecede akrabalar için
temsilde ortaklık şartı aranmaz.
3. Oya
katılamayacaklar
Madde 50 -
Kooperatif
işlerinin görülmesine herhangi bir suretle katılmış olanlar
Yönetim Kurulunun ibrasına ait kararlarda oylamaya katılamazlar.
Bu hüküm denetçiler hakkında uygulanmaz. Ortaklardan hiçbiri
kendisi veya karı ve kocası yahut usul ve füruu ile kooperatif
arasında şahsi bir işe veya davaya dair olan görüşmelerde oy
hakkını kullanamaz.
VI.
Kararlar
1. Genel olarak
Madde 51 -
Kanun veya
anasözleşmede aykırı hüküm bulunmadıkça Genel Kurul kararlarında
ve seçimlerde oyların yarıdan bir fazlasına itibar olunur.
Kooperatifin dağılması veya diğer bir kooperatifle birleşmesi ve
anasözleşmenin değiştirilmesi kararlarında fiilen kullanılan
oyların 2/3 ü çoğunluğu gereklidir. Anasözleşme, bu kararların
alınması için oy çokluğu hakkında daha ağır hükümler koyabilir.
2.
Ortakların paylarının artırılması (8.6.1981 günlü 2475 s. kanun
m. 1 ile değişik)
Madde 52 -
Ortakların
şahsi sorumluluklarının ağırlaştırılması veya ek ödeme yükümleri
ihdası hakkında alınacak kararlar için bütün ortakların 3/4’ünün
rızası gereklidir.Ancak,
kamu kuruluşlarından kredi alan kooperatiflerin kredi miktarının
artırılmasından yararlanmak üzere alacakları kararlarda bu şart
aranmaz ve 51 inci maddenin birinci fıkrası hükmü uygulanır.
(3476 sayılı kanunun 13 üncü maddesi ile değişik)
Kararlar, ilandan başlayarak üç ay içinde kooperatiften
çıktıklarını bildirmeleri halinde bunlara katılmayan ortakları
bağlamaz. Bu takdirde kooperatiften çıkma beyanı, kararın
yürürlüğe girdiği tarihten başlamak üzere hüküm ifade eder. Bu
suretle kooperatiften çıkma hakkının kullanılması, bir ayrılma
tazminatı ödenmesine bağlı kılınamaz.
3. Kararların
bozulması ve şartlar
Madde 53 -
Aşağıda yazılı
kimseler kanuna, anasözleşme hükümlerine ve iyi niyet esaslarına
aykırı olduğu iddiası ile Genel Kurul kararları aleyhine,
toplantıyı kovalıyan günden başlamak üzere bir ay içinde,
kooperatif merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemeye
başvurabilirler.
1. Toplantıda hazır
bulunup da kararlara aykırı kalarak keyfiyeti tutanağa geçirten
veya oyunu kullanmasına haksız olarak müsade edilmiyen yahut
toplantıya çağrının usulü dairesinde yapılmadığını veyahut
gündemin gereği gibi ilan veya tebliğ edilmediğini yahut da
Genel Kurul toplantısına katılmaya yetkili olmıyan kimselerin
karara katılmış bulunduklarını iddia eden pay sahipleri;
2. Yönetim Kurulu;
3. Kararların yerine
getirilmesi Yönetim Kurulu üyeleri ile denetçilerin şahsi
sorumluluklarını mucip olduğu takdirde bunların herbiri;
Bozma davasının
açıldığı ve duruşmanın yapılacağı gün, Yönetim Kurulu tarafından
usulen ilân olunur. Birinci fıkrada yazılı bir aylık hak düşüren
sürenin sona ermesinden önce duruşmaya başlanılamaz.Birden fazla
bozma davası açıldığı takdirde, davalar birleştirilerek
görülür.Mahkeme, kooperatifin isteği üzerine muhtemel
zararlarına karşı davacıların teminat göstermesine karar
verebilir. Teminatın mahiyet ve miktarını belirtmek mahkemeye
aittir.Bir kararın bozulması bütün ortaklar için hüküm ifade
eder.
4. Mektupla oy
verme ve temsilciler toplantısı
Madde 54 -
Ortak sayısı
1000 den fazla olan kooperatiflerde, anasözleşmelerine kayıt
konulmak suretiyle:
1. Genel kurula ait
kararlardan, hepsinin veya bir kısmının ortakların oylarını
mektupla bildirmeleri suretiyle verilmesi,
2. Ortakların
gruplara ayrılarak verecekleri kararlarla tespit edecekleri
talimat gereğince oy vermek üzere kendi aralarında seçecekleri
temsilciler topluluğu, Genel Kurul
sayılabilir. Mektupla oy bildirme halinde, mektupların, Yönetim
Kurulu ve Bakanlık temsilcisi önünde incelenmesi sonunda
muhtevanın neden ibaret olduğu tespit edilerek tutanağa yazılır.
Hazır bulunanlar tarafından imza edilen tutanağa göre verildiği
anlaşılan karar yürürlüğe girer. Grup temsilcileri genel
kurulunda her temsilci, temsil ettiği ortakların sayısı kadar
oya sahiptir. Temsilcinin aldığı talimata aykırı olarak oy
vermesi karara tesir etmez.
B. YÖNETİM
KURULU
I. Ödevi ve
üye sayısı
Madde 55
- Yönetim
Kurulu, kanun ve anasözleşme hükümleri içinde kooperatifin
faaliyetini yöneten ve onu temsil eden icra organıdır.Yönetim
Kurulu en az üç üyeden kurulur. Bunların ve yedeklerinin
kooperatif ortağı olmaları şarttır. Yönetim Kurulu üyeliğine
seçilen tüzel kişiler, temsilcilerinin isimlerini kooperatife
bildirir.
II.
Üyelik şartları ve ücret (3476 sayılı kanunun 14 üncü maddesi
ile değişik)
Madde 56
- Yönetim
kurulu üyelerinde aşağıdaki şartlar aranır.
1. Türk
vatandaşı olmak.
2. Aynı türde başka
bir kooperatifin yönetim kurulu üyesi olmamak.
3.
Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin
işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya karşı suçlar, devlet
sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama
veya kaçakçılık suçlarından ya da bu Kanun hükümlerine göre
mahkum olmamak.
(5728 s. kanunun
338. maddesi ile değişik)
Üyelik şartları denetçiler tarafından araştırılır. Bu şartları
taşımadıkları halde seçilenler ile sonradan kaybedenlerin
görevlerine yönetim kurulunca son verilir.*
Haklarında yukarıdaki suçlarla ilgili olarak kamu davası açılmış
olanların görevleri ilk genel kurul toplantısına kadar devam
etmekle beraber, yöne-tim kurulunca bu durumdaki üyelerin genel
kurulca azli veya göreve devamı hakkında karar alınmak üzere
yapılacak ilk genel kurul gündemine madde konulur.Bu
veya anasözleşmede gösterilecek diğer bir sebeple yönetim kurulu
toplantı nisabını kaybederse, boşalan yönetim kurulu
üyeliklerine denetim kurulu üyeleri tarafından gecikilmeksizin
yeteri kadar yedek üye çağırılır.**
Yönetim Kurulu üyelerinden bir veya bir kaçı kooperatifi temsil
yetkisini haiz murahhas üye seçilebilir. Murahhas üyelerin
seçilmesi ve değiştirilmesi Ticaret Siciline tescil ettirilir.
Yönetim Kurulu üyelerine genel kurulca belirlenen aylık ücret,
huzur hakkı, risturn ve yolluk dışında hiç bir ad altında
başkaca ödeme yapılamaz.***
III Üyelik süresi
Madde 57 -
Yönetim kurulu
üyeleri en çok 4 yıl için seçilebilirler. Ana sözleşmede aksine
hüküm yoksa tekrar seçilmeleri caizdir.
IV. Yönetim ve
temsil
1. Yetkilerin
devri
Madde 58 -
Anasözleşme,
Genel Kurula veya Yönetim Kuruluna, kooperatifin yönetimini ve
temsilini kısmen veya tamamen kooperatif ortağı bulunmaları şart
olmıyan bir veya bir kaç müdüre veya Yönetim Kurulu üyesine
tevdi etmek yetkisini verebilir.
2. Şümulü ve
sınırlandırılması
Madde 59 -
Temsile yetkili
şahıslar kooperatif namına onun amacının gerektirdiği bütün
hukuki işlemleri yapabilir.
Bu temsil yetkisinin sınırlandırılması iyi niyet sahibi üçüncü
şahıslara karşı hiçbir hüküm ifade etmez. Temsil yetkisinin
sadece esas müessesenin veya bir şubenin işlerine hasrolunmasına
veya kooperatif unvanının birlikte kullanılmasına dair ticaret
siciline tescil edilmiş olan kayıtlar saklıdır. Yönetim veya
temsile yetkili şahısların kooperatife ait görevlerini
yürütmeleri esnasında meydana getirdikleri haksız fiillerden
doğan zararlardan kooperatif sorumludur.
Kooperatiflerce alınması kararlaştırılan gayrimenkullerin
alımının, tapu devri veya tapuya şerh verdirilecek bir satış
vaadi sözleşmesi ile yapılması şarttır. (3476 sayılı kanunun 15
inci maddesi ile ek)* Alınacak gayrimenkulün kooperatifin
amacına uygun olması gerekir. (3476 sayılı kanunun 15 inci
maddesi ile ek) Yönetim kurulu üyeleri ve kooperatif personeli
ortaklık işlemleri dışında kendisi veya başkası namına, bizzat
veya dolaylı olarak kooperatifle kooperatif konusuna giren bir
ticari muamele yapamaz. (3476 sayılı kanunun 15 inci maddesi ile
ek)**Kooperatif
ve üst kuruluşlarınca tanıtma ve ortak kaydetmek amacıyla
yapılacak ilan, reklam ve açıklamalar, eksik ve gerçeğe aykırı
olamayacağı gibi, yanıltıcı bilgi ve unsurlar taşıyamaz. (3476
sayılı kanunun 15 inci maddesi ile ek)***Yönetim kurulu üyeleri
ve temsile yetkili şahıslar, genel kurulun devredemeyeceği
yetkilerini kullanamaz.
(3476 sayılı kanunun 15 inci maddesi ile ek)
*
3. İmza
Madde 60 -
Kooperatifi
temsile yetkili kılınan kimseler imzalarını ancak kooperatifin
unvanı altına koymak suretiyle kooperatifi bağlarlar.
4. Tescil
Madde 61 -
Kooperatif
Yönetim Kurulu, kooperatifi temsile yetkili kılınan kimselerin
isimlerini, imzalarını ve bu yetkiye dayanan kararların
noterlikçe tasdikli örneğini ticaret siciline verir.
5. Üyelerin
titizlik derecesi ve sorumlulukları
Madde 62 -
Yönetim Kurulu,
kooperatif işlerinin yönetimi için gereken titizliği gösterir ve
kooperatifin başarısı ve gelişmesi yolunda bütün gayretini
sarfeder.Yönetim
Kurulu, kendi tutanakları ile Genel Kurul tutanaklarının,
gerekli defterlerin ve ortak listelerinin muntazam hazırlanıp,
tutulup, saklanmasından ve işletme hesabiyle, yıllık bilançonun
kanuni hükümlere uygun olarak hazırlanıp tetkik olunmak üzere
denetleme kuruluna verilmesinden sorumludur.
Yönetim Kurulu üyeleri ve kooperatif memurları, kendi
kusurlarından ileri gelen zararlardan sorumludurlar. Bunların
suç teşkil eden fiil ve hareketlerinden ve özellikle
kooperatifin para ve malları bilanço, tutanak, rapor ve başkaca
evrak, defter ve belgeleri üzerinde işledikleri suçlardan dolayı
kamu görevlisi gibi cezalandırılır.
(5728 s. kanunun
339. maddesi ile değişik)
V. Kooperatifin
aczi halinde yapılacak işler
Madde 63 -
Kooperatifin
aciz halinde bulunduğunu kabul ettirecek ciddi sebepler mevcut
ise yönetim kurulu piyasada cari fiyatlar esas olmak üzere,
derhal bir ara bilançosu tanzim eder. Son yılın bilançosu veya
daha sonra yapılan bir tasfiye bilançosu veyahut daha yukarda
sözü geçen ara bilançosu kooperatif mevcudunun, borçlarını artık
karşılayamayacağını belirtiyorsa yönetim kurulu, Ticaret
Bakanlığına ve yapı kooperatiflerinde İmar ve İskan Bakanlığına
da keyfiyeti bildirir ve genel kurulu derhal olağanüstü
toplantıya çağırır.
*Pay
senetleri çıkarılmış olan bir kooperatifte son yılın
bilançosunda kooperatif varlığının yarısı karşılıksız kalırsa
yönetim kurulu derhal genel kurulu toplantıya çağırarak durumu
ortaklara arz eder. Aynı zamanda ilgili mahkemeye, Ticaret
Bakanlığına ve yapı kooperatiflerinde İmar ve İskan Bakanlığına
da bilgi verir. Ancak, ortakları ek ödemelerle yükümlü olan
kooperatiflerde, bilançoda tespit edilen açık, üç ay içinde
ortakların ek ödemeleriyle kapanmadığı takdirde Ticaret
Bakanlığı ve yapı kooperatiflerinde İmar ve İskan Bakanlığı da
haberdar edilir.**
Mali durumun
düzeltilmesinin mümkün görülmesi halinde mahkeme yönetim
kurulunun veya alacaklılardan birinin isteği üzerine iflasın
açılmasını erteleyebilir. Bu takdirde, mevcutlar defterinin
tutulması, yönetim memuru atanması gibi kooperatif varlığının
korunmasına ve devamına yarıyan tedbirleri alır.
VI. İşten çıkarma
Madde 64 -
Yönetim kurulu,
işlerin görülmesi ile görevlendirdiği kimseleri ve atadığı
müdürleri ve diğer temsilci ve vekilleri her zaman azledebilir.
İşten çıkarılan kimselerin tazminat isteme hakları saklıdır.
C. DENETÇİLER
I. Seçim
Madde 65 -
Denetçiler,
genel kurul namına kooperatifin bütün işlem ve hesaplarını
tetkik eder.Genel
kurul, denetleme organı olarak en az bir yıl için bir veya daha
çok denetçi seçer. Genel kurul yedek denetçiler de seçebilir.
Denetçilerin ve yedeklerinin kooperatif ortaklarından olması
şart değildir.
56 ncı maddenin birinci fıkrasının birinci ve üçüncü bentlerinde
yer alan hükümler denetçiler hakkında da uygulanır.
(3476 sayılı
kanunun 16 ncı maddesi ile ek)
II. Çalışma
1. İnceleme
yükümlülüğü*
Madde 66 -
Denetçiler,
işletme hesabiyle bilançonun defterlerle uygunluk halinde
bulunup bulunmadığını, defterlerin düzenli bir surette tutulup
tutulmadığını ve işletmenin neticeleriyle mameleki hakkında
uyulması gerekli olan hükümlere göre işlem yapılıp yapılmadığını
incelemekle, yükümlüdürler. Ortakları şahsan sorumlu veya ek
ödeme ile yükümlü olan kooperatiflerde denetçiler, ortaklar
listesinin usulüne uygun olarak tutulup tutulmadığını da
incelemek zorundadırlar. Yöneticiler, bu maksatla denetçilere
defterleri ve belgeleri verirler. Denetçilerin istekleri üzerine
müfredat defteri ve bu defterin hangi esaslara göre düzenlendiği
ve istenilen her konu hakkında bilgi verilir.**
Ortaklar gerekli
gördükleri hususlarda denetçilerin dikkatini çekmeye ve açıklama
yapılmasını istemeye yetkilidirler.
2. Rapor
düzenlenmesi *
Madde 67 -
Denetçiler her
yıl yazılı bir raporla beraber tekliflerini genel kurula sunmaya
mecburdurlar.
Denetçiler, görevleri çerçevesinde işlerin yürütülmesinde
gördükleri noksanlıkları, kanun veya anasözleşmeye aykırı
hareketleri bundan sorumlu olanların bağlı bulundukları organa
ve gerekli hallerde aynı zamanda genel kurula haber vermekle
yükümlüdürler. Denetçiler yönetim ve genel kurul toplantılarına
katılırlar. Ancak yönetim kurulunda oy kullanamazlar.
3. Sır saklama
yükümlülüğü
Madde 68 -
Denetçiler,
görevleri sırasında öğrendikleri ve açıklanmasında kooperatifin
veya ortakların şahısları için zarar umulan hususları kooperatif
ortaklarına ve üçüncü şahıslara açıklayamazlar.
III. Özel
hükümler
Madde 69 -
Anasözleşme ve
genel kurul kararı ile denetleme teşkilatı hakkında daha geniş
hükümler koymak, denetçilerin görev ve yetkilerini artırmak ve
özellikle ara denetlemeleri öngörmek mümkündür.
ALTINCI
BÖLÜM
KOOPERATİF
BİRLİKLERİ,
KOOPERATİFLER
MERKEZ BİRLİKLERİ,
TÜRKİYE MİLLÎ
KOOPERATİFLER BİRLİĞİ VE DANIŞMA KURULU
Görev ve
sorumluluk
Madde 70 -
Kooperatiflerin
müşterek menfaatlerini korumak, amaçlarını gerçekleştirmek için
iktisadi faaliyette bulunmak, faaliyetlerini koordine etmek ve
denetlemek, dış memleketlerle olan münasebetlerini düzenlemek,
kooperatifçiliği geliştirmek ve eğitim yapmak, kooperatifçilik
konularında tavsiyelerde bulunmak gibi hizmetlerin yerine
getirilmesi için, Kooperatif birlikleri, kooperatif merkez
birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliği kurulur.
Kooperatif birlikleri, kooperatifler merkez birlikleri ve
Türkiye Milli Kooperatifler Birliği Yönetim Kurulu üyeleriyle
memurları haklarında 62 nci madde hükmü uygulanır.
Yükümlülük
Madde 71 -
Birliklere
katılan kooperatifin ortaklarına, birliğe girmekle kanun veya
kendi kooperatiflerinin anasözleşmesindeki yükümlülüklerinden
fazlası yüklenemez.
A. KOOPERATİF
BİRLİKLERİ
Madde 72 -
Konuları aynı
veya birbiriyle ilgili nitelikte olan 7 veya daha çok kooperatif
tarafından birlikler kurulabileceği anasözleşmelerinde tespit
edilebilir.
BBu birlikler kooperatif şeklinde kurulur.
İlgili bakanlık
tarafından bölgeler belirlendiği takdirde, bu bölgelerde aynı
çalışma konularına sahip birden fazla kooperatif birliği
kurulamaz.
(3476 sayılı kanunun 17 nci
maddesi ile ek)
1. Genel kurul
Madde 73 -
Kooperatif
birliklerinin en yetkili organı anasözleşmede aksine hüküm
bulunmadığı takdirde kooperatif temsilcilerinden teşekkül eden
genel kuruldur.Yönetim
kurulu üyelerinin temsilci seçilmesi mümkündür.
2. Yönetim kurulu
Madde 74 -
Birlik yönetim
kurulu birlik genel kuruluna dahil temsilciler arasından seçilir.
Yönetim kuruluna seçilecek üyelerin aynı kooperatifin
temsilcilerinden olmaması şarttır.
3. Denetim
ve Eğitim (3476 sayılı kanunun 18 inci maddesi ile değişik)
Madde 75 -
Kooperatif
merkez birlikleri kendisine bağlı birlik ve kooperatifleri
denetler ve bunların eğitim ve öğretim ihtiyaçlarını karşılar.
Merkez birliği kuruluşu tamamlanmadığı hallerde, birlikler
kendisine bağlı kooperatifleri denetler. Üst kuruluşlarca
yapılan denetim sonuçları ilgili bakanlığa bildirilir.
Kooperatif ve üst kuruluşları, üst kuruluşunun tespit edeceği
esaslara göre, kendilerine yönelik denetim ve eğitim
hizmetlerine ait giderlere iştirak ederler.
B. KOOPERATİFLER
MERKEZ BİRLİKLERİ
Madde 76 -
Kooperatif
birlikleri kendi aralarında kooperatif şeklinde merkez
birlikleri kurabilirler.
Merkez birliklerinin genel kurulları bu birliğe dahil
kooperatifler birliklerinin genel kurulları tarafından seçilecek
temsilcilerden kurulur. Kooperatifler birliklerinin yönetim
kurulları üyeleri merkez birlikleri genel kurullarına üye
seçilebilirler.
Aynı çalışma konularına sahip kooperatif birlikleri birden fazla
kooperatif merkez birliği kuramazlar.
(3476 sayılı
kanunun 19 uncu maddesi ile ek)
C. TÜRKİYE MİLLİ
KOOPERATİFLER BİRLİĞİ
Madde 77 -
Birlikler veya
merkez birlikleri kooperatif şeklinde Türkiye Milli
Kooperatifler Birliğini kurabilirler.
Katılma şartları, Türkiye Milli Kooperatifler Birliği
Anasözleşmesinde belirtilir. Türkiye Milli Kooperatifler Birliği
Genel Kurulu bu Birliğe dahil birlikler ve merkez birlikleri
genel kurullarınca seçilecek temsilcilerden kurulur. Bu Kurulun
kooperatif, birlik ve merkez birlikleri yönetim kurullarından
teşkil olunacağı anasözleşme ile hüküm altına alınabilir.
D. TEMSİLCİLERİN
BELİRTİLMESİ
Madde 78 -
Birlikler,
merkez birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliği
Anasözleşmelerinde bunların genel kurullarını teşkil edecek
kooperatifler, birlikler ve merkez birlikleri temsilcilerinin
adedi, ortak sayısına göre 5 kişiyi geçmemek üzere belirtilir.
Madde 79 -
Birlikler Milli
Kooperatifler Birlikleri* ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliği
Anasözleşmelerini bu kanun hükümlerine göre hazırlarlar.
E. DANIŞMA KURULU
Madde 80 -
Türkiye Milli
Genel Kooperatifler Birliği Genel Yönetim Kurulu** ile Devlet
Planlama Teşkilatı, Ticaret, Tarım, Maliye, Köyişleri, İmar ve
İskan, Milli Eğitim ve Sanayi Bakanlıkları, kooperatifleri
finanse eden bankalar ve Türk Kooperatifçilik Kurumunun birer
mümessilinin iştirakiyle “Türkiye Kooperatifleri Danışma Kurulu”
kurulur.
Bu kurulun görev ve yetkileri çalışma şekil ve şartları Ticaret
Bakanlığınca hazırlanacak bir tüzükle tesbit olunur.
YEDİNCİ BÖLÜM
KOOPERATİFLERİN
DAĞILMASI
A. DAĞILMA
SEBEPLERİ (3476 sayılı kanunun 20’nci maddesi ile değişik)
Madde 81 -
Kooperatif:
1. Anasözleşme
gereğince,
2. Genel Kurul
kararı ile,
3. İflasın
açılmasıyla,
4. Kanunlarda
öngörülen diğer hallerde, ilgili bakanlığın mahkemeden alacağı
karar üzerine,
5. Diğer bir
kooperatifle birleşmesi veya devralınması suretiyle,
6. Üç yıl olağan
genel kurulunu yapmaması halinde,
7. Amacına ulaşma
imkanının bulunmadığının ilgili Bakanlıkça tespiti halinde
mahkemeden alacağı kararla, Dağılır.
Konut yapı
kooperatifleri, anasözleşmede gösterilen işlerin tamamlanması ve
ferdi mülkiyete geçilip konutların ortaklar adına tescil
edilmesiyle amacına ulaşmış sayılır ve dağılır. Ancak tescil
tarihinden itibaren 6 ay içerisinde usulüne uygun şekilde
anasözleşme değişikliği yapılarak kooperatifin amacının
değiştirilmesi halinde dağılmaya ilişkin hüküm uygulanmaz.
Amacına ulaşılarak dağılma sürecine girmiş olan kooperatiflerden
çıkan veya çıkarılan ortağın konutu veya işyeri çıkma veya
çıkarılma sebebiyle geri alınamaz; ancak, bu eski ortaklar daha
sonra oluşabilecek tasfiye masraflarına katılırlar. Konut
kooperatiflerinde yapı kullanma izninin alınmasını müteakip en
geç bir yıl içinde ortakların Kat Mülkiyeti Kanununa göre ferdi
münasebet işleri sonuçlandırılır. (5983 sayılı Kanunun 2.
maddesi ile değişik)Mahkemece
veya genel kurulca tasfiye memurları seçilmediği takdirde
tasfiye işlerini yönetim kurulu yapar. Tasfiye kurulu üyelerine,
atamayı yapan merci tarafından tespit edilecek miktarda ücret
ödenir.Anasözleşme
ile özel bir nisap belirlenmemiş ise, tasfiye halinde
kooperatiflerin genel kurul toplantılarında nisap aranmaz.
Kararlar oy çokluğu ile verilir. Tasfiye kurulunun görevleri
anasözleşmede gösterilir. Tasfiye kurulu üyeleri, tasfiye
işlerinin biran önce bitirilmesi için çalışmakla yükümlüdür. 56
ncı maddenin 1 inci fıkrasının 3 üncü bendi ile 62 nci madde
hükümleri tasfiye kurulu üyeleri hakkında da uygulanır.
B. TİCARET
SİCİLİNE BİLDİRME
Madde 82 -
İflastan gayrı
hallerde kooperatifin dağılması, yetkili organlar tarafından
Ticaret Siciline tescil ile ilan ettirilir. Yetkili organların
kimler olacağı Anasözleşmede gösterilir.
C. TASFİYE
MAMELEKİNİN PAYLAŞTIRILMASI
Madde 83 -
Tasfiye haline
giren kooperatifin bütün borçları ödendikten ve ortak pay
bedelleri geri verildikten sonra kalan mallar ancak
Anasözleşmede bu husus öngörülmüş olduğu takdirde, ortaklar
arasında paylaştırılır.Anasözleşmede
başka bir hal tarzı kabul edilmiş olmadıkça paylaştırma, dağılma
anında kayıtlı ortaklar veya hukuki halefleri arasında eşit
olarak yapılır.Ortaklara paylaştırma yapılacağına dair
Anasözleşmede açıklama olmadığı takdirde tasfiye neticesinden
arta kalan miktar, kooperatifleşme amacına uygun olarak
harcanmak üzere Türkiye Milli Kooperatifler Birliğine bırakılır.
(Dördüncü fıkra,
3.3.2001 günlü mükerrer 24335 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
21.2.2001 günlü 4629 sayılı kanun ile
yürürlükten
kaldırılmıştır.)
D. BİRLEŞME
SURETİYLE DAĞILMA
Madde 84 -
Bir kooperatif
bütün aktif ve pasifleriyle diğer bir kooperatif tarafından
devralınmak suretiyle dağıldığı takdirde aşağıdaki hükümler
uygulanır:
1. Devralan
kooperatifin yönetim kurulu, dağılan kooperatifin tasfiye
hakkındaki hükümlerine göre alacaklarını bildirmeye çağırır.
2. Dağılan
kooperatifin mameleki, borçları tediye veya teminata
bağlanıncaya kadar ayrı olarak idare edilir. Yönetimi devralan
kooperatifin yönetim kurulu üyeleri üzerine alır.
3. Devralan
kooperatifin yönetim kurulu üyeleri alacaklılara karşı yönetimin
ayrı olarak yürütülmesinden şahsan ve zincirleme sorumludurlar
4. Mameleki ayrı
olarak yönetildiği süre içinde, dağılan kooperatife karşı
açılacak davalara dağılmadan önceki yetkili mahkeme bakar.
5. Dağılan
kooperatif alacaklılarının devralan kooperatif ve onun
alacaklıları ile olan münasebetlerinde, devralınan mallar aynı
süre içinde dağılan kooperatife ait sayılır. Devralan
kooperatifin iflası halinde ise bu mallar ayrı bir masa teşkil
eder. Gerekirse yalnız dağılan kooperatifin borçlarının
ödenmesinde kullanılır.
6. Her iki
kooperatifin mameleki, ancak dağılan kooperatifin malları
üzerinde tasarruf etmek caiz olduğu andan itibaren
birleştirilebilir.
7. Kooperatifin
dağılmasının tescili Ticaret Sicili memurluğundan istenir.
Borçları ödendikten veya teminata bağlandıktan sonra
kooperatifin kaydı sildirilir.
8. Kooperatifin
dağılmasının tescili ile ortakları da bütün hak ve borçları ile
birlikte devralan kooperatife katılmış olurlar.
9. Mameleki ayrı
idare edildiği sürece dağılan kooperatifin ortakları yalnız onun
borçları için ve o zamana kadar sorumluluklarının bağlı olduğu
esaslar dairesinde takip olunabilirler.
10. Aynı süre
esnasında, dağılan kooperatifin ortaklarının sorumlulukları veya
ek ödeme yükümlülükleri birleşme neticesinde hafiflemeye
uğradığı ölçüde, bu hafifleme dağılan kooperatifin
alacaklılarına karşı ileri sürülemez.
11. Birleşme
neticesinde dağılan kooperatifin ortakları için şahsi sorumluluk
veya ek ödeme yükümlülüğü doğduğu veya ağırlaştığı takdirde
birleşme kararı, ancak bütün ortakların 3/4 ünün çoğunluğu ile
verilebilir. Sorumluluğa ve ek ödeme yükümlülüğüne mütedair
hükümler birleşme kararına katılmamış olan ve bundan başka
kararın ilanı tarihinden başlamak üzere üç ay içinde
kooperatiften çıkacağını bildiren ortaklara uygulanmaz.
E. BİR KAMU TÜZEL
KİŞİLİĞİ TARAFINDAN DEVRALINMAK
Madde 85 -
Bir
kooperatifin varlığı, belediye, ekonomik bir Devlet kuruluşu,
kamu müessesesi veya kamuya yararlı dernek veya cemiyetler
tarafından da devralınabilir. Bu takdirde genel kurulca alınacak
kararın dağılmaya ait hükümlere göre tescil ve ilan ettirilmesi
gerekir.Bu
gibi kooperatif varlığının, Devlete ait bir ekonomik kuruluş
veya herhangi bir ekonomik kuruluş veya herhangi bir dernek veya
cemiyet tarafından devralınması hallerinde genel kurul tasfiye
yapılmamasına karar verebilir. Devir kararının ilan edildiği
tarihten itibaren kooperatifin aktif ve pasifi devralana intikal
etmiş olur. Dağılan kooperatifin adı ticaret sicilinden
sildirilir. Bu husus ayrıca ilan ettirilir.Birleşen müessese ile
kooperatifin alacaklılarından her biri ilan tarihinden itibaren
üç ay içinde yetkili mahkemeye başvurmak suretiyle birleşmeye
itiraz edebilir. İtiraz hakkından vazgeçilmedikçe yahut bu
husustaki itirazın reddine dair mahkemece verilen karar
kesinleşmedikçe veyahut mahkemece takdir edilecek teminat,
müessese veya kooperatif tarafından verilmedikçe birleşme hüküm
ifade etmez.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
TİCARET
BAKANLIĞININ GÖREV VE YETKİLERİ
A. GENEL OLARAK
BAKANLIĞIN GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 86 -
Ticaret
Bakanlığının kooperatifleri ilgilendiren başlıca görev ve
yetkileri şunlardır:
1. Kooperatiflere,
kooperatif birliklerine, merkez birliklerine, Türkiye Milli
Kooperatifler Birliğine kuruluş ve organizasyonlarında yol
göstermek, öğütleriyle yönetimlerinde ve çalışmalarında yardımcı
olmak,
2. Kooperatifleri,
birlikleri, merkez birliklerini ve Türkiye Milli Kooperatifler
Birliğini teftiş etmek, denetlemek veya denetlettirmek,
3. Kooperatiflerin,
birliklerin, merkez birliklerinin ve Türkiye Milli Kooperatifler
Birliğinin dağılmasını gerektiren sebepleri mahkemeye
bildirmek,
4. Kooperatiflerin,
bilhassa istihsale yararlı kooperatiflerin kuruluşu, öncelikle
kredilendirilmesi ve memleket yararına faaliyette bulunmaları
hususunda ilgili bakanlıklar ve kuruluşlar nezdinde gerekli
teşebbüsleri yapmak ve koordinatör olarak vazife görmek.
5.
Kooperatifler mevzuatının uygulanmasında ve kooperatiflerle üst
kuruluşlara yapılacak desteklemelerle ilgili kamu ve sosyal
güvenlik fonları konusunda düzenleyici tasarruflarda bulunmak.
(3476 s.
Kanunun 21 nci maddesi ile ek)
B. TİCARET
BAKANLIĞI TEMSİLCİLERİ VE KARARLARIN YÜRÜRLÜK ŞARTI
MADDE 87 -
Ticaret
Bakanlığı, kooperatiflerle, kooperatif birlikleri, merkez
birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliğinin, genel
kurul toplantılarında temsilci bulundurur.
Genel kurul
toplantıları Bakanlık temsilcisinin huzuru ile açılır ve devam
eder.
İdare, bildirilen günde temsilci bulunmasını
sağlar.Temsilciler, toplantının kanunlara, anasözleşmeye ve
gündeme göre yürütülmesini denetleme ve temin ile görevlidirler.
Temsilcilerden her birine birinci derece kadrolu memur için
tespit edilen en yüksek yurt içi harcırahının bir günlük
tutarının iki katını geçmemek üzere ilgili bakanlıkça tespit
edilen tutarda ücret ödenir. Bu ücret görevli temsilciye ödenmek
üzere kooperatif ve üst kuruluşlarınca genel kurul öncesinde
maliye veznesine yatırılır.
(3476 Sayılı Kanunun
22’nci maddesi ile değişik).Genel
kurul kararlarını muhtevi tutanaklar ile toplantıya katılanların
listesi temsilciler tarafından imzalanır. Temsilci, genel
kurulda, kanun ve anasözleşmeye aykırı olarak alınan kararlar
hakkındaki görüşünü tutanakla belirtmeye mecburdur.Temsilcinin
niteliği ve görevi tüzükte belirtilir.Ancak usulüne uygun
müracaat yapıldığı halde, temsilci toplantıya gelmez ise
toplantı icrasını temin etmek üzere, mahalli idare amirine durum
bildirilir. Temsilci yine gelmez ise bir saat sonunda toplantıya
başlanır.
C. ÖRNEK
ANASÖZLEŞME HAZIRLANMASI
Madde 88 -
Ticaret
Bakanlığı, kooperatifler, kooperatif birlikleri, kooperatif
merkez birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliği için bu
teşekküllerin mütalaasının da alınmak kaydiyle örnek
anasözleşmeler hazırlar, yapı kooperatifleri için bu görev
Ticaret ve İmar ve İskan Bakanlığınca müştereken kullanılır.
D. MUHASEBE USULÜ
VE DEFTERLER
Madde 89 -
Kooperatiflerin,
kooperatif birliklerinin, kooperatif merkez birliklerinin ve
Türkiye Milli Kooperatifler Birliğinin muhasebe usulleri ve
mecbur olarak tutacakları defterler Ticaret Bakanlığınca
belirtilebilir. Vergi Usul Kanununun bu hususlarla ilgili
hükümleri saklıdır.
E. TEFTİŞ
VE DENETLEME (13.06.2010 günlü 5983 sayılı Kanunun 3. maddesiyle
değişik)
Madde 90 -
İlgili bakanlık;
kooperatiflerin, kooperatif birliklerinin, kooperatif merkez
birliklerinin ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliğinin işlem ve
hesaplarını ve varlıklarını müfettişlere, kooperatif
kontrolörlerine veya denetim için görevlendirilecek olan
personele denetlettirebilir.
Kontrolörlerin seçilme ve çalışma usul ve esasları ile görev ve
yetkileri tüzükle tespit olunur.Birinci fıkradaki teşekküller,
denetim sonuçlarına göre ilgili bakanlıkça verilecek talimata
uymak zorundadırlar. Yapılan denetimler sonucunda,
kooperatiflerin, kooperatif birliklerinin, kooperatif merkez
birliklerinin, Türkiye Milli Kooperatifler Birliğinin ve
bunların iştiraklerinin yönetim kurulu üyeleri ile üst düzey
yöneticilerinin, hukuka açıkça aykırı eylem ve işlemlerinin
tespit edilmesi durumunda, ilgili Bakanlık, kamu yararı ve
hizmet gerekleri dikkate alınarak gecikmesinde sakınca görülen
hallerde ileride telafisi güç veya imkansız zararlara yol
açılmasının engellenmesi amacıyla bu kişilerin görevlerine
tedbiren son verebilir. Bu durumda ilgili Bakanlık, bir yıl
içerisinde olağanüstü genel kurul toplantısının yapılması için
gerekli tedbirleri alır. Kooperatifler ve üst kuruluşlarına
kredi veren kamu kurum ve kuruluşları ile belediyeler ve ilgili
bakanlıklar; verilen kredilerin açılış gayesine uygun olarak
kullanılıp kullanılmadığını, plan ve projesine uygunluğu, teknik
özellikleri ve kalite açısından denetleyebilirler.
Kooperatiflerde ve üst kuruluşlarında görevli bulunanlar bu
kuruluşlara ait mal, para ve para hükmündeki kağıtları ve gizli
de olsa bunlarla ilgili defter ve belgeleri istenildiğinde
müfettişlere, kooperatif kontrolörlerine, denetimle
görevlendirilen personele ve kredi kuruluşlarının denetim
görevlilerine göstermek, saymasına ve incelemesine yardımda
bulunmak, istenilen bilgileri gerçeğe uygun ve eksiksiz olarak
vermek ve doğru beyanda bulunmakla yükümlüdürler.Birinci
fıkradaki teşekküller, ilgili Bakanlıkça teşekküle ilişkin
olarak istenilen her türlü bilgi, belge ve kayıtları, tanınan
süre içinde tam olarak vermek zorundadır.
F. TEFTİŞ VE
DENETLEME İLE GÖREVLENDİRME
Madde 91 -
İlgili bakanlık; kooperatif üst kuruluşlarını; ilgili
müesseseleri ve bağımsız denetim kuruluşlarını denetleme işleri
için görevlendirebilir.
(3476 Sayılı Kanunun 24
üncü maddesi ile değişik)
Bunlara müteallik esaslar 90 ıncı madde gereğince hazırlanacak
tüzükte belirtilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
A. SİYASİ
FAALİYET YASAĞI
Madde 92 -
(12.6.1997 günlü, 4274 sayılı kanunla yürürlükten kaldırılmıştır)
B. MUAFLIKLAR
Madde 93 -
1.
Kooperatifler, kooperatif birlikleri, kooperatif merkez
birlikleri ve Türkiye Milli Kooperatifler Birliği;
a. Birbirlerinden ve
ortaklarından aldıkları faiz ve komüsyonlar ile ortaklarına
kefalet etmeleri dolayısiyle bunlardan aldıkları paralar, banka
ve Sigorta Muameleleri Vergisinden,
b. Her nevi
defterlerin ve anasözleşmelerin tasdiki ve açılış tasdiklerinde
sayfalarının mühürlenmesi her nevi harçtan ve Damga
Vergisinden,
c. Kiraya
verilmediği veya irat getirmiyen bir cihete tahsis edilmediği
müddetçe sahip oldukları gayrimenkul mallar üzerinden alınacak
her türlü vergilerden,
d. Ortakların temlik
edecekleri gayrimenkuller her türlü vergi ve harcından,
Muaftır.
e. 13 üncü madde
gereğince verilecek bildiri Damga Vergisine, diğer harç ve
resimlere tabi değildir.
2. Gayrimenkullerin
irtifak haklarının ve gayrimenkul mükellefiyetinin
kooperatiflere, kooperatif birliklerine, kooperatif merkez
birliklerine, Türkiye Milli Kooperatifler Birliğine sermaye
konulması halinde bunlar Emlak Alım Vergisi Kanununun 9 uncu
maddesindeki indirimli nispetten,
3. 5422 Sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun 199 sayılı Kanunla değişik 7 nci
maddesinin 16 ncı bendindeki esaslar dahilinde Kurumlar Vergisi
muaflığından, Faydalanırlar.
4. Kooperatifler,
kooperatif birlikleri ve kooperatifler merkez birlikleri
faaliyete geçen üst kuruluşlara girmedikleri takdirde, bu
maddenin 1 nolu fıkrasının (b) bendi ile 2 nolu fıkrasından
gayri fıkralarında yazılı muaflıklardan istifade edemezler.
C. TANITMA VE
EĞİTİM HİZMETLERİNİ SAĞLIYACAK FON
Madde 94 -
(3.3.2001 günlü mükerrer 24335 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
21.2.2001 günlü 4629 sayılı kanun ile yürürlükten kaldırılmıştır.)
D. UYUŞMAZLIKLAR,
HAKEM KURULLARI
Madde 95 -
Kooperatif
organları ile kooperatifler, kooperatiflerle bağlı bulundukları
kooperatif birlikleri, kooperatif merkez birlikleri ve Türkiye
Milli Kooperatifler Birliği arasında iştigal konularına giren
hususlardan dolayı çıkan anlaşmazlıklar, genel hükümler saklı
kalmak şartiyle anasözleşmelerinde öngörülen hakem kurullarınca
da halledilebilir.
E. SAKLI HÜKÜMLER
Madde 96 -
2834 sayılı
Tarım Satış Kooperatifleri ve Birlikleri Kanunu ile 2836 sayılı
Tarım Kredi Kooperatifleri Kanunu hükümleri ve 7116 sayılı
Kanunun yapı kooperatiflerine ait hükümleri saklıdır. Şu kadar
ki, yukarıda zikredilen kanunlarda açıklık olmıyan hallerde bu
kanun hükümleri uygulanır. *
Madde 97 -
2834 ve 2836
sayılı kanunlarla kurulan kooperatif ve kooperatif birlikleri,
kooperatif merkez birlikleri halinde teşkilatlanabilecekleri
gibi Türkiye Milli Kooperatifler Birliğine de girebilirler. *
F. ANONİM ŞİRKET
HÜKÜMLERİNE ATIF
Madde 98 -
Bu kanunda
aksine açıklama olmıyan hususlarda Türk Ticaret Kanunundaki
Anonim Şirketlere ait hükümler uygulanır.
G. DAVALARIN
NİTELİĞİ VE MUHAKEME USULÜ
Madde 99 -
Bu kanunda
düzenlenen hususlardan doğan hukuk davaları, tarafların tacir
olup olmadıklarına bakılmaksızın ticari dava sayılır.
Bu davalarda basit
muhakeme usulü uygulanır.
H. KALDIRILAN
HÜKÜMLER
Madde 100 -
Türk Ticaret
Kanununun kooperatiflere ait 6 ncı faslını teşkil eden 485 - 502
nci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
İlgili Bakanlık
Ek Madde 1
– (3476 Sayılı Kanunun 26’ncı maddesi ile ek)
Bu Kanunda geçen
Bakanlık isimleri “İlgili bakanlık” olarak değiştirilmiştir.
İlgili bakanlık deyiminden, bu Kanun kapsamındaki tarımsal
amaçlı kooperatifler ve üst kuruluşları için Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı, yapı kooperatifleri ve üst kuruluşları için
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ve diğer kooperatifler ve üst
kuruluşlar için ise Sanayi ve Ticaret Bakanlığı anlaşılır.(13.06.2010
günlü 5983 sayılı Kanunun 4. maddesiyle değişik)
Cezai sorumluluk
Ek Madde 2
-
(5728 s. kanunun 340. maddesi ile değişik)
1. 8 inci maddenin
üçüncü fıkrasına, 16 ncı maddenin beşinci fıkrasına, 56 ncı
maddenin altıncı fıkrasına, 59 uncu maddenin dördüncü, altıncı,
yedinci ve sekizinci fıkralarına ve 90 ıncı maddenin beşinci
fıkrasına aykırı hareket eden kooperatif ve üst kuruluşlarının
yönetim kurulu üyeleri ve memurları üç aydan iki yıla kadar
hapis ve elli günden beşyüz güne kadar adlî para cezası ile
cezalandırılırlar.
2. Genel kurulu olağan
toplantıya çağırmayan yönetim kurulu üyeleri ile 2 nci maddenin
dördüncü fıkrasına, 8 inci maddenin ikinci fıkrasına, 16 ncı
maddenin birinci fıkrasına, 66 ncı maddenin ikinci fıkrasına ve
90 ıncı maddenin üçüncü fıkrasına aykırı hareket eden kooperatif
ve üst kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri altı aya kadar
hapis ve otuz günden üçyüz güne kadar adlî para cezası ile
cezalandırılırlar.
3. 56 ncı maddenin
ikinci ve dördüncü fıkralarına, 66 ve 67 nci maddeye aykırı
hareket eden kooperatif ve üst kuruluşlarının denetim kurulu
üyeleri bir aydan altı aya kadar hapis ve otuz günden üçyüz güne
kadar adlî para cezası ile cezalandırılırlar.İlgili bakanlık,
kooperatifler ve üst kuruluşlarının yönetim ve denetim kurulu
üyeleri ile memurları hakkında görevlerine ilişkin olarak
işledikleri suçlardan dolayı açılan kamu davalarına katılma
talebinde bulunabilir.
Bağdaşmayan Görevler
Ek Madde 3 -
(Ek madde: 29/03/2011-6215 S.K./18.md.)
Kooperatifler ve üst
kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri ve denetçileri; bu
kooperatiflerin ve üst kuruluşlarının hissedarı oldukları
şirketlerde, katıldıkları vakıflarda ve diğer teşekküllerde
yönetim kurulu üyesi veya denetçi olamazlar, personel olarak
yahut başka bir şekilde ücretli görev alamazlar.
Birinci fıkrada belirtilen diğer görevleri bulunmasına rağmen
kooperatif ve üst kuruluşlarında yönetim kurulu üyesi veya
denetçi olarak seçilenler, seçildikleri tarih itibariyle diğer
görevlerinden ayrılmak zorundadırlar. Bu görevlerinden
ayrılmayanların yönetim kurulu üyeliğine veya denetçiliğe
seçilmelerine ilişkin işlemler hükümsüzdür. Seçildikten sonra
birinci fıkradaki diğer görevleri edinen kooperatif ve üst
kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri ve denetçilerinin sonradan
edindikleri görevlere ilişkin seçilme veya görevlendirme
işlemleri ile sözleşmeler de hükümsüzdür. Yönetim kurulu
üyeliğine veya denetçiliğe seçilme işlemleri bu şekilde hükümsüz
olanların yerlerine yedekleri çağrılır. Kooperatifler ve üst
kuruluşlarının yönetim kurulu üyeleri ve denetçilerinin fiilen
bu görevleri yürüttükleri dönemde; bunların eş ve ikinci derece
dâhil kan ve kayın hısımları, bu kooperatifler ve üst
kuruluşları ile % 50'den fazla hissedarı oldukları şirketlerde,
katıldıkları vakıflarda ve diğer teşekküllerde yönetim kurulu
üyesi veya denetçi olamazlar, personel olarak veya başka bir
şekilde ücretli olarak işe alınamazlar. Bu madde hükümlerine
aykırı uygulamalar denetçiler tarafından araştırılır. Birinci
fıkraya aykırı olarak görev yapmakta olanlar, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içerisinde bu
görevlerinden sadece birisini tercih ederek diğerlerinden
ayrılırlar. Süresi içerisinde tercihte bulunmayanların seçilmiş
oldukları kooperatif veya üst kuruluşlarındaki yönetim kurulu
üyeliği veya denetçilik görevleri dışındaki diğer görevlerinin
tamamı kendiliğinden sona erer.
Geçici hüküm
Geçici
Madde 1 - (16.11.1971 günlü, 1496 sayılı kanunla değişik geçici
madde) *
* 1163 sayılı
kanunun kendi numarasız maddesi olup, 10.02.1989 günlü 20076
sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 3520 sayılı kanun ile
numaralandırılmıştır.
Halen kurulmuş ve faaliyette bulunan kooperatifler
sözleşmelerini üç sene içinde bu kanun hükümlerine intibak
ettirmek zorundadırlar. Bu hususa riayet etmi-yen kooperatifler
dağılmış sayılırlar. Kanunen tasfiye ile vazifelendirilmiş
kimseler tarafından dağılmadan başlıyarak iki ay içinde
tasfiyeye geçilmediği takdirde Ticaret Bakanlığı veya Hazine
tarafından mahkemeden tasfiye memuru atanması istenebilir.
Anasözleşmelerini bu kanuna intıbak ettirmek için
kooperatiflerin yapacakları genel kurullar, olağan genel
kurulların usul ve çoğunluğuna göre toplanır ve karar verilir.
Geçici
Madde 2 - (8.6.1981 günlü 2475 sayılı kanunun 2 inci maddesi ile
ek).**
Bu kanunun
yayımından önce kurulmuş bulunan ve Kamu Kuruluşlarından kredi
alan yapı kooperatiflerinin anasözleşmelerindeki 1163 sayılı
Kooperatifler Kanununun bu Kanunla değişik 52 nci maddesine
aykırı hükümler, herhangi bir işlem yapılmaksızın anılan maddeye
göre düzeltilmiş sayılır.
Geçici Madde 3 –
(13.06.2010 günlü 5983 sayılı Kanun 2. maddesi ile ek)
1163 sayılı
Kooperatifler Kanununun ek 1 inci maddesi uyarınca Sanayi ve
Ticaret Bakanlığınca yapı kooperatifleri ve üst kuruluşları ile
ilgili başlatılmış veya planlanmış iş ve işlemler ile bunlara
dair her türlü hak, yetki ve görevler Bayındırlık ve İskan
Bakanlığına devredilmiştir. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca başlatılmış veya planlanmış iş ve
işlemleri yürütmeye, bunlar hakkında yeni iş ve işlemler yapmaya,
gerekli görülenleri tasfiye etmeye yetkilidir.Bayındırlık ve
İskan Bakanlığı; Kooperatifler Kanununun ek 1 inci maddesi
uyarınca yapılan iş ve işlemlerden dolayı Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının taraf olduğu işlemlerde ve sözleşmelerde taraf olur
ve bu Bakanlık leh ve aleyhine açılmış ve bu maddenin yürürlüğe
girmesinden önce bu Bakanlık tarafından yapılmış olan iş ve
işlemler sebebiyle açılacak olan davalarda kendiliğinden taraf
sıfatını kazanır. Bu madde ile devredilmesi öngörülen her türlü
işleme ilişkin evrak ile dava dosyaları ve sair malzemenin devri,
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret
Bakanlığınca müştereken belirlenecek usul ve esaslara göre
gerçekleştirilir.
Geçici
Madde 4 – (13.06.2010 günlü 5983
sayılı Kanun 2. maddesi ile ek)
Bayındırlık ve İskan
Bakanlığının personel ve teşkilat yapısı, yapı kooperatifleri
ile ilgili olarak bu Kanun ile verilen görevleri yürütmeye hazır
hâle getirilinceye kadar, hizmetine ihtiyaç duyulan personel,
her türlü özlük hakları saklı kalmak kaydıyla Sanayi ve Ticaret
Bakanlığınca, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı emrinde bu maddenin
yürürlük tarihinden itibaren bir yıl süre ile geçici olarak
görevlendirilir.
İ. YÜRÜRLÜĞE
GİRME
Madde 101 -
Bu kanun
yayımlandığı tarihten 3 ay sonra yürürlüğe girer.
I. KANUNU
YÜRÜTECEK MAKAM
Madde 102 -
Bu kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
24.04.1969
TARİHLİ VE 1163 SAYILI KOOPERATİFLER
KANUNUNA
İŞLENMEYEN HÜKÜMLER
1. 6.10.1988
Tarihli Ve 3476 Sayılı Kanunun Geçici Maddeleri
Geçici
Madde 1 -
Unvanları 1 inci maddede* belirlenen esasa uymayan kooperatifler
ve üst kuruluşları, anasözleşme değişikliği yapmak suretiyle
unvanlarını altı ay içinde bu Kanuna uygun hale getirerek tescil
ettirmek zorundadırlar. Bu Kanunun 14 üncü maddesiyle
değiştirilen 56 ncı maddenin birinci fıkrasının (2) numaralı
bendine göre, aynı türden birden fazla kooperatifte yönetim
kurulu üyesi olanlar, Kanunun yürürlüğe girmesini**
takip eden üç ay içerisinde bu
üyeliklerinden yalnız birini tercih ederek diğerlerinden
ayrılırlar.
Geçici
Madde 2 - Bu
Kanunun yürürlük tarihinden önce tüzelkişilik kazanmış olan
kooperatif üst kuruluşları bu Kanun hükümlerine göre kurulmuş
sayılır.
Geçici
Madde 3 - Halen
kurulmuş ve faaliyette bulunan kooperatifler ana sözleşmelerini
iki yıl içerisinde bu Kanun hükümlerine intibak ettirmek
zorundadırlar. Bu hususa riayet etmeyen kooperatifler dağılmış
sayılır. Kanunen tasfiye ile görevlendirilmiş kimseler
tarafından dağılmadan başlıyarak iki ay içerisinde tasfiyeye
geçilmediği takdirde, ilgili bakanlık veya Hazine tarafından
mahkemeden tasfiye memuru atanması istenebilir.
Anasözleşmelerini bu Kanuna intibak ettirmek için
kooperatiflerin yapacakları genel kurullar, olağan genel
kurulların usül ve çoğunluğuna göre toplanır ve karar verirler.
1. 6.10.1988
Tarihli Ve 3476 Sayılı Kanunun Yürürlük ve Yürütme Maddeleri
Madde 27 -
Bu kanunun 26
ncı maddesiyle eklenen Ek İkinci maddenin dört numaralı bendinin
ikinci fıkrası hükmü Kanunun yayımı tarihini takip eden altı ay
sonra, diğer hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Madde 28 -
Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. |